حریم مشتری

استاندارد

دیروز برای خرید به یکی از فروشگاه ها رفتیم. تقریباً به هر بخش از فروشگاه مراجعه کردیم و قصد انتخاب و خرید محصولی را داشتیم تعدادی از کارکنان فروش حضور داشتند که با صدای بلند درخواست می کردند محصول شان را ببینیم یا تست کنیم و به تبلیغاتشان گوش کنیم.

به نظرم آمد نسبت به دفعه های گذشته تبلیغات و حضور فروشنده ها زیادشده، در حدی که وقتی در حال انتخاب محصول یا کالایی بودیم و با خانواده مشورت می کردیم. حضور آنها گاه با توضیحاتی که محتوایش از جنس اصرار به انتخاب آنچه آنها توصیه و تبلیغ می کردند، فضا را بر ما تنگ و ناخوشایند می نمود.

در گذشته شاهد رفتارهای دیگری بودم به این شکل که کارکنان با اکراه و به زور پاسخگو سوالات و نیاز مشتریان بودند و امروز می بینم بدون اعلام نیاز به راهنمایی، آنها پشت سر هم صحبت می کنند، تبلیغ می کنند و اصرار بیش از حد برای خرید دارند.

به هر حال در یکی از چنین برخوردهایی، بعد از توضیحات فروشنده، تشکر کردم و محصولی را که با انتخاب خودم بود برداشتم. این وقت گذاشتن و صرف انرژی برای متقاعد کردن مشتری به خرید کالا یا تاکید بر انتخاب محصول مدنظر فروشنده را، نوعی بی احترامی به حریم خصوصی و نادیده گرفتن حق انتخاب مشتری می دانم.

ظاهراً اصل قضیه که رفع نیاز مشتری است چه در گذشته و چه اکنون، به فراموشی سپرده شده و تمرکز بر فروش به هر نحوی در اولویت کار قرار دارد.

 

 

4 دیدگاه در “حریم مشتری

  1. معصومه جان مثال ش همین غرفه های زیرگذر مترو تئاترشهر تهران.
    جدا آدم رو کلافه میکنند، انقدر اصرار میکنند و انقدر داد و هوار راه می اندازند که مطمئنم خیلی ها از اون مکان فراری هستند.
    البته چیز تلخی که وجود داره اینه که این دوستان از این شیوه جواب لازم رو گرفتند. یعنی جدا بسیارند مشتری هایی که از این داد و بیداد و اصرار، لذت میبرند و انگیزه خرید پیدا میکنند.

    • معصومه خزاعی

      پوریا جان. با همه این اوصاف، فکر می کنم توجه به اتیکت فضای عمومی و رعایت حریم شخصی میتونه جزو مواردی باشه که رضایت و آرامش اکثریت افراد را در بر بگیره.

  2. زهره

    سلام
    چه قدر خوب که در این مورد پست گذاشتی.
    من هم مثل شما تجربه این چنینی داشته ام . با این تفاوت که من هر کجا می روم ،فروشنده پشت سر من با فاصله کم حرکت میکنه و همین باعث ازارم شده وگاهی اگر همراهی داشتم ،راحت نمیتوانستم با همراهم صحبت کنم . اتفاقا خیلی سریع تر اون فروشگاه رو ترک کردم بدون اینکه خرید کنم اون هم با یک دیدگاه بد.
    در صورتی که یک فروشنده حرفه ای برای اینکه در دسترس بودن خودش رو اعلام کنه لازم هست که یک فاصله چندین متری رو رعایت کنه و لازم نیست پشت سر مشتری راه بیافته و ازهمون فاصله دور با یک لبخند ملیح یا گفتن این که سوالی و کاری داشتید در خدمتتون هستم یا به هر شیوه ی دیگه ای که بتونه اعلام کنه کفایت میکنه .

    • معصومه خزاعی

      زهره جان
      درسته همونطور که گفتی اگر فروشنده ها حریم مشتری را حفظ کنند در حقیقت رفتار بالغانه اتفاق نمی افتد. مطمئناً در صورت نیاز، مشتری حتما به فروشنده مراجعه می کند و از او اطلاعات و راهنمایی لازم را درخواست می کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *