تقویت حواس پنج گانه

استاندارد

توجه به حواس پنج گانه و تقویت آنها از طریق استفاده و بکارگیری شان با استمداد از طبیعت، باعث شده  درک و تجربه ملموس تری را بدست آورم.

در پیاده روی های عصرانه که گه گاه انجام می دهم. با دست کشیدن بر برگ های درختان و گل هایی که در مسیرم قرار دارند به حس لامسه توجه می کنم. همچنین با راه رفتن در فراز و نشیب جاده به پاهایم حس لامسه  را یادآوری می کنم.

با گوش سپردن به صدای پرندگان، صدای وزش باد در میان برگ های درختان و شنیدن صدای رودخانه، حس شنوایی را مورد توجه قرار می دهم. همچنین گوش دادن به موسیقی و توجه به آهنگ ها و صداهای متفاوتی که در کنار یکدیگر تلفیق شده اند تا یک اثر دلنشین تولید شود، حس شنوایی را نوازش می دهد. بالاخص وقتی سعی کنیم اصوات مختلف را از یکدیگر تفکیک کنیم.

مشاهده و دیدن طبیعت پیش رو، دیدن گربه ها، پرندگان و حشرات ریز و درشت و نگاه کردن به فضای سر سبز که پوشیده از چمن، شمشاد و درختان و پوشش های گیاهی متفاوت در طول مسیر، حس بینایی ام را تلطیف می کنند.

حس بویایی را با بوییدن عطر گل های یاس که به رنگ های سفید و زرد نمایان شده اند، مورد توجه قرار می دهم و با توقف در مسیر پوشیده از گل ها و  پر کردن مشامم از عطر دل انگیز گل های بهاری، بر روی حس بویایی متمرکز می شوم.

برای حس چشایی هم می توان از طبیعت مدد گرفت که البته در هر جایی امکان پذیر نیست. نوشیدن آب گوارایی که در مسیر رودخانه یا در چشمه ای زلال جاری است.

طبیعت را با تمام حواس مان می توان در آغوش گرفت و آرام شد.