طرح اکوکال را فعال کنیم یا نه؟

با توجه به علاقه ام به یادگیری مهارت تفکر نقادانه و همچنین پس از دیدن نوشته هاو تمرینات دوست خوبم طاهره در وبلاگش با موضوع تمرین تفکر نقادانه، من هم قصد دارم در جهت دستیابی به مهارت تفکر نقادانه و بهبود و تقویت آن، به عنوان یک میکرواکشن کوچک،  گاهی تمرین ها و تداعی های مرتبط با آنرا در اینجا بنویسم. به امید روزی که به این توانمندی دست پیدا کنم و بتوانم نوشته ها و تحلیل های مناسبی با تکیه بر تفکر نقادانه بنویسم.

تمرین اول:

با وجود فعال سازی کد مربوط به عدم ارسال پیام های تبلیغاتی، باز هم شاهد ارسال انواع و اقسام پیام های تبلیغاتی هستیم.

در مواجهه با پیام های تبلیغاتی و دیدن شماره های ناشناس قبل از اینکه پیام را باز کنم عادت کرده ام که آنها را حذف و به زباله دان انتقال دهم.

چندی پیش پیام تبلیغاتی ای از ۱۸۱۸ یعنی شرکت مخابرات دریافت کردم.

در ابتدا همچون اکثر مواقع قصد داشتم آنرا فوراً حذف کنم. اما این بار کمی صبر کردم و به متن پیام تبلیغاتی نگاه کوتاهی انداختم.

 

در نگاه نخست به نظر می آید که شرکت مخابرات و نویسنده این پیام تبلیغاتی قصد دارد به شهروندان در جهت مدیریت هزینه های ارتباطی مساعدت نماید. (برخورداری از تخفیف تا ۵۰% به مقصد تلفن ثابت و همراه اول)

حال در مواجهه با چنین پیام های تبلیغاتی مناسب است محتوای پیام را با دقت بیشتر بررسی نماییم و سپس بر اساس نیاز خود نسبت به محتوا واکنش نشان دهیم.

پیام تبلیغاتی ای که به نظر می آید تجویزی باشد را دوباره با دقت خواندم.

این سوال پیش آمد که آیا برای کاهش هزینه مکالمات تلفنی باید در طرح اکوکال شرکت کنم؟

پاسخ در پیام تبلیغاتی: بله، فعال سازی طرح اکو کال باعث برخورداری از تخفیف تا ۵۰% مکالمات بالای ۵ دقیقه به مقصد تلفن ثابت و همراه اول می شود.

کلمات و پیام هایی که در این پیام تبلیغاتی به صورت مبهم نوشته شده و می تواند باعث گمراهی ذهن و ترغیب مخاطب شود شامل: تنها با ۲۰۰۰ تومان در ماه (فقط در یک ماه یا هر ماه؟)، تخفیف تا ۵۰% (۵۰% یا از ا% تا ۵۰%، بر چه اساسی محاسبه می شود؟) و تمامی مکالمات بالای ۵ دقیقه است.

همچنین فکر می کنم، سوالات بیشتر می تواند مخاطب را به سمت تصمیم گیری و پاسخ مناسب تر در مواجهه با چنین پیام های تبلیغاتی هدایت نماید.

  • آیا میزان مکالمات تلفنی بالای ۵ دقیقه در خانواده ما زیاد است؟
  • آیا اکثر مکالمات تلفنی بالای ۵ دقیقه خانواده ما شامل تلفن ثابت و همراه اول است؟
  • آیا به این نکته توجه داریم که با هزینه، همان تنها ۲۰۰۰ تومان و فعال سازی طرح اکوکال، انتخاب می کنیم که سبک مکالمات تلفنی خود را تغییر دهیم؟
  • آیا می خواهیم سبک مکالمات تلفنی ضروری را به سمت سبک مکالمات تلفنی غیرضروری هدایت کنیم؟
  • آیا با شرکت در این طرح می توانیم پیش بینی کنیم که امکان تماس های تلفنی غیرضروری تا چه میزان بیشتر خواهد شد؟
  • آیا شرکت در این طرح با هدف صرفه جویی در هزینه ها، در نحوه و سبک مکالمات مفید و اثربخش خواهد بود؟
  • آیا  هر گونه تخفیفی را نوعی فرصت و امتیاز مثبت برای خود تلقی می کنیم؟
  • آیا اصلاً خانواده ها برای مکالمات ضروری، نیازمند ابزار (تلفن ثابت) هستند؟
  • در اولویت ها و ترجیحات ارزشی خانواده ما، صرفه جویی و کاهش هزینه ها مهم تر است یا نحوه مکالمات و سبک ارتباطات؟

به نظر می رسد در نگارش این محتوای تبلیغاتی، مدیریت بودجه و کاهش هزینه های مشتریان در اولویت باشد. اما با بررسی سوالات فوق، به واقع می توانیم کسب سود و درآمدزایی را به عنوان  پیش فرض اصلی و ترجیح ارزشی شرکت مخابرات در بطن این محتوای تبلیغاتی مشاهده کنیم.

بنابراین در نهایت امر این مسئولیت ماست تا در مواجهه با پیام های  تبلیغاتی و  محتواهای متفاوتی که هر روز و هر لحظه با آنها روبرو می شویم، بر اساس مدل ذهنی خود و به مدد تفکر نقادانه بتوانیم تصمیم بگیریم کدامیک از آنها را جذب کرده و بپذیریم و یا بکار گیریم و کدامیک را بطور کلی پاک نموده و حذف نماییم.

2 دیدگاه در “طرح اکوکال را فعال کنیم یا نه؟

  1. واقعا من هم با این مشکل روبه رو هستم و روزانه حجم زیادی از پیامک هایی را بر روی تلفن همراهم دریافت میکنم و مانند شما نخوانده آنها را حذف می کنم. چون از همان کلمه ای که در ابتدای متن آمده است متوجه میشوم مقصود این نوع پیامک ها چیست مگر آنکه یک پیامک متفاوت با شروعی مناسب ببینم و آنرا باز کنم.
    واقعا در کشور ما همیشه به جنبه ی بیزینسی خدمات نگاه می کنند و به این فکر می کنند که چقدر این موضوع برای آنها سود دارد به عنوان مثال ما به تعداد زیادی شرکت های ارائه دهنده خدمات پنل های پیامکی و یا تبلیغات پیامکی داریم اما کدام یک از انها می تواند محتوای مناسب و متفاوت را برای افزایش مشتری خود ارائه دهد؟
    متاسفانه بحث پیامک های تبلیغاتی در کشور ما به دست اپراتورها افتاده است که با هزینه های بسیار زیادی هم این فرایند را مستمر تکرار می کنند اما شاید این هزینه ها را در یک جای دیگر سرمایه گذاری کنند بتوانند فیدبک موثر تری داشته باشند.
    واقعا من آدمهایی را می شناسم مانند خودم که اصلا اعتنایی به پیامک های تبلیغاتی اپراتورها ندارند و آن اشخاصی که مسئولیت این موضوع را برعهده گرفته اند، باید توجه داشته باشند که این روش ها دیگر قدیمی شده و واقعا دیگر کارساز نیست. متاسفانه کسی به این موضوعات اعتنایی نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *